امشاسپندان . اَمرداد
امشاسپندان و امرداد
در پاسخ پرسش شما باید عرض کنم که ما بجز گات ها (هفده سروده های) زردشت ، از وی چیزی در دسترس نداریم کتاب اوستا نوشته مغ های زردشتی بعد از فراموش شدن زبان گات ها است.در تفسیر گاتاهای زردشت "مرگ" و نیستی جایی ندارد، به عبارتی دیگر؛ مَنِ من آدمی بعد از مرگ فیزیکی همچنان به راه خود برای پویایی ادامه می دهد.
.
اما امشاسپندان چیست؟
اَمِشاسپَندان؛ که ما معمولا در اثر تکرار ، " میم" را ساکن می کنیم." اَمشا" در اصل "امشه" بوده که " ه" به (الف) تبدیل شده است، [ امشه یعنی نیرو]"[سپنته یا سپنتا یعنی پیش بَرنده]. که دو واژه روی هم به معنی نیروی پیش برنده که مجموع آن نیروهای پیش برنده می شود که در واژگان کنونی ، مقدس معنی کرده اند. که اگر خوب تامل کنیم معنی "مقدس" را نمی دهد لذا پیش برنده صحیح تر است.
همانطور که عرض کردم امشاسپندان "نیروهای پیش برنده" هستند اما امروزه این فروزه های اهورامزدا را فرشته یا موکلانی که خدا یا اهورامزدا را یاری می کنند می دانیم.
البته هیچ کس از نظر حکمت باستان ، خداوند را در کارهایش یاری نمی کند بلکه همه امشاسپندان صفات یا جلوه های اهورامزدا بوده که نمادی از نیرو و کنشی که باعث تکامل انسان در رسیدن به مقام عالی الهی می شود از وی مستقل نیستند خب درک این موضوع برای برخی بسیار دشوار است... اما بگذریم همین اشارات کفایت میکند.
امشاسپندان: 👇
نخستین امشاسپندان " اَشا" است."اَشا" یعنی قانون های اهورامزدا در گیتی است (اردیبهشت)،
یعنی تمام هستی مشمول قانون و نظم اهورامزدا است. اهورامزدا از هستی خود جهان بوجود آورده و در آن قانون قرار داده است چه قانون فیزیکی و چه قانون انتزاعی...
این دو قانون در دین زردشتی پویا است، این پویایی نیاز به تفسیر جداگانه ای از خرد و اندیشهء زردشتی دارد که در این مقوله نمی گنجد
و دومین آن بهمن (وهومنه) که اندیشه نیک گویند اندیشه ای که آدمی را به اهورامزدا پیوند دهد، مربوط به روح بشر، که در اصطلاح جهان مینَوی بوده که ما را وادار به رفتار کرده ، به زبان ساده تر یعنی اراده ما بر انجام کاری است
ای برادر تو همه اندیشه ای/ مابقی خود استخوان و ریشه ای.
بنابراین اندیشه باعث عمل می شود یعنی در پسِ هر عملی چه خوب و چه بد ، اندیشه نهفته است
سومین امشاسپند، خشَثرَه یا خشثرا است یعنی کنترل نفس و چیرگی بر خویشتن ، به زبان ساده یعنی غلبه بر احساسات، (شهریور)
چهارمین امشاسپند "آرمئتی" است .یعنی آرامش درونی، اما هدف زردشت از پیش کشیدن این نیروهای پیش برنده پی ریزی زندگی شادیخش همراه با فروتنی و سازندگی بود (اسفند)
پنجمین امشاسپند "اَهوروتت یا اهور وداد " (خرداد)است. یعنی رستگاری و اقدام در راه تکامل و کمک به رسانیدن مخلوقات به تکامل...و موکل آب
ششمین امشاسپندان: اَمردات یا امرداد: یعنی جاودانگی یا نامیرایی،
مانند ۶ مرحله برای پا نهادن به پله هفتم یا مرحله عرفانی که رسیدن به کمال و خداگونه شدن را میسر می کند
اما آدمی برای تقرب به ذهن امشاسپندان را به صورت انسان تصور نموده یعنی از این ۶ امشاسپند ۳ پسر و سه تای دیگر دختر....
.....که با خود اورمزد ۷ می شود، اورمزد تجلی کامل اهورامزدا است، چون اهورامزدا غیر قابل تصور است این عدد ۷ برای زرتشتیان درهفت سین نوروز، هفت روز هفته، وووو نمادِ زمینی واضح است. تخم مرغ نماد بهمن در زمین ، فلزات نماد شهریور،که سکه در هفت سین؛ اسفند دختر ارومزد است میوه در هفت سین نماد زمینی اسفند است.
نزدیکترین امشاسپند به اورمزد ؛ بهمن (وهومن ) است.
تحقیق:
رضاضحاکی راحت.مدرس و دبیر تاریخ.